این سایت در جهت معرفی و آشنایی علاقه مندان با هنر فرش دستباف هریس که شهرتی جهانی دارد، راه اندازی شده است. اگر سوالی در رابطه با فرش های هریس دارید و یا در زمینه فرش هریس راهنمایی می خواهید می توانید از منوی « تماس با ما» از طرق ارائه شده و یا با شماره 09144321471 با ما تماس بگیرید. ما در حد توان راهنماییتان می کنیم. لازم به ذکر است که سایت معرفی فرش هریس ساپلاق هیچگونه مالکیتی نسبت به فرش های ارائه شده در این سایت ندارد و لذا تصاویر این فرش ها فقط در جهت آشنایی علاقمندان با انواع فرش دستباف هریس قرار داده شده اند.

خصوصیات فرش دستباف خوب


خصوصیات فرش دستباف خوب

در این قسمت از مقاله خصوصیات و ویژگی‌هایی که یک «فرش» دستباف خوب دارا است برای شما گردآوری شده است:

1- «فرش» دستباف چه از نزدیک و چه از دور درخشندگی و جلوه خاصی دارد. «فرش» هایی که به صورت دستباف هستند در مقایسه با «فرش» هایی که به صورت ماشینی بافته می‌شوند دارای ارزش هنری بالاتری هستند.

 

2- درخشان بودن و انعطاف‌پذیر بودن پرزهای «فرش» های دستباف از دیگر ویژگی‌های «فرش» دستباف خوب به شمار می‌رود. اگر پرزهای «فرش» دستباف خشن باشد تمیز کردن آن مشکل خواهد بود. اگر انتهای پرزهای «فرش» دستباف دارای رنگی متفاوت با سطح رویی «فرش» دستباف باشد نشان از آن دارد که سطح روی «فرش» رنگ شده است و احتمال پس دادن رنگ وجود دارد.

 

3- یک «فرش‌» دستباف ایرانی در سه قالب اصلی ترنج، خشتی و افشان بافته می‌شود که لچک ترنج(مثل فرش های هریس) بیش از همه طرف‌دار دارد و اکثر «فرش‌»هایی که در خانه‌های ایرانیان می‌بینید طرح ترنج است که حاشیه‌هایی پهن در اطراف و طرح‌های بیضی و دایره‌ای در میانه دارد و این طرح در «فرش» های دستباف، از معماری دوره اشکانیان الهام‌گیری شده است.

 

4- از ویژگی های یک فرش دستباف این است که در فرش دستباف، چند سانتی متر اختلاف در ابعاد فرش در قسمت های بالا و پایین وجود دارد که در واقع این یکی از مشخصات فرش دستباف است و عیب به شمار نمی رود. با تا کردن فرش دستباف از قسمت میانی می توانید از تقارن نسبی آن اطمینان پیدا کنید.

 

5- تقارن رنگ از دیگر ویژگی‌های یک فرش دستباف است که باید به آن توجه کرد. هنگام خرید فرش دستباف به تقارن رنگ در قسمت های متقارن توجه کنید و حتما در نور طبیعی آن را بررسی کنید، این نکته را در نظر بگیرید که رنگ فرش دستباف در جهت خواب آن تیره‌تر به نظر می‌رسد. حواستان باشد که اشکال و هندسه طرح جایی ناتمام نمانده باشد.

 

6- فرش دستباف تنها کف پوشی است که بر اثر پا خوردن، نور و شست و شو زیبایی های آن مضاعف گردیده و هیچ گاه چشم‌نوازی خود را از دست نمی‌دهد که این یکی از ویژگی های فرش دستباف است. بالاخص اگر که فرش دستباف با استفاده از مواد رنگزای طبیعی رنگ شده باشد. فرش دستباف هرچه بیشتر پا بخورد و هرچه بیشتر بماند ارزش مالی و هنری‌اش بیشتر می‌شود.

 

7- یکی از ویژگی‌های یک فرش دستباف این است که در تابستان سرد است و در زمستان گرم، اما فرش ماشینی به خاطر مواد پلاستیکی‌اش این ویژگی را ندارد.

 

8- از ویژگی های یک فرش دستباف این است که در بافت آن از الیاف طبیعی استفاده شده است. یقین داشته باشید که چون مواد تشکیل دهنده فرش دستباف از طبیعت گرفته شده و به هیچ وجه از الیاف مصنوعی استفاده نمی شود به تامین سلامت جسمانی شما کمک خواهد کرد. باید گفت برخی الیاف مصنوعی برای بیماری‌هایی مانند آسم خطرناک اند، حساسیت برانگیز بوده و برای کودکان نیز زیان آورند. اما الیاف طبیعی در فرش دستباف هیچگونه حساسیتی بوجود نمی‌آورند.

 

9- طرح‌ها و رنگ‌های متنوع فرش دستباف آرامش روحی و روانی شما را تامین و موجبات لذت بردن در زندگی را برای شما فراهم می نماید که این خود از ویژگی های یک فرش دستباف است. شما می‌توانید از میان هزاران طرح و نقشه رایج در فرش دستباف ایرانی و با رنگ‌بندی‌های بسیار متنوع آنچه را که باب طبع شماست و از دیدن آن لذت می‌برید انتخاب نمایید.

 

10- با توجه به استفاده از پشم و ابریشم و پنبه به عنوان مواد اولیه در قالی دستباف هیچگاه شاهد تولید الکتریسیته‌ی ساکن از فرش دستباف نخواهید بود، که این از ویژگی های یک فرش دستباف است و مزیتی است که نسبت به بسیاری از کف پوش‌های دیگر ملموس و قابل توجه است.

 

11- از دیگر ویژگی های یک فرش دستباف عمر و ماندگاری آن است. فرش دستباف نسبت به همه ی کف پوش‌های دیگر از عمر چند برابری برخوردار بوده و قابلیت بسیار بالایی برای پاکیزگی و تنظیف دارد. فرش دستباف هزینه نیست بلکه سرمایه است.

 

با خرید فرش‌های دستباف نفیس کمک قابل توجهی به حفظ میراث فرهنگی کشورمان نموده و باعث ترویج فرهنگ خود، آرزوها، آرمان‌ها و علایق بافندگان و طراحان فرش خواهید گردید. همواره به یاد داشته باشید که بافندگان بسیاری از این راه امرار معاش می‌کنند.

  انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 979

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

استان آذربایجان شرقی- شهر هریس

هرگونه کپی برداری از مطالب و تصاویر سایت بدون ذکر منبع مجاز نمی باشد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما